Tandheelkundige Waanzin en Bijstandsbekkies

Krankzinnig Hoge Tandartskosten: Als Noodzakelijke Zorg een Luxe Wordt (En Waarom Jouw Hulp Hard Nodig Is)

Je kent het wel: je hebt een acuut probleem, je gaat naar de tandarts in de hoop dat ze het fiksen, en dat doen ze. Het element is behouden, godzijdank. Maar dan komt de rekening. En die slaat in als een bom. In mijn geval: meer dan €900 voor een wortelkanaalbehandeling, uitgevoerd in twee etappes. Na de €500 die de verzekering bijlegt, is er voor minima in Zutphen normaal gesproken een noodpotje over dat voelt als een schamper doekje voor het bloeden. €350 wil de gemeente maximaal bijspringen aan mensen die niets hebben. Al zal dat voor mij persoonlijk niet op gaan, ik heb een bedrijfje tenslotte. En dan vraag je je af: is dit nog normaal?

Want laten we eerlijk zijn, als je dieper in de specificatie duikt, frons je je wenkbrauwen. €100 voor het gebruik van een microscoop die ik misschien 15 seconden “in beeld” heb gezien tijdens de behandeling? Serieus? Het voelt alsof ik direct de nieuwe, glimmende apparatuur van de praktijk sta te sponsoren. En die totale kosten van meer dan €900 voor één behandeling? Dat is een bedrag dat door geen enkele verzekeraar normaal gesproken volledig gedekt wordt. Het lijkt erop dat sommige praktijken mikken op een type klant dat zich geen zorgen hoeft te maken over wat ze op hun IB-aangifte knallen, zodat de rest van de samenleving het maar ophoest.

En dat, lieve mensen, is waar de schoen wringt. Dit soort “gemierenneuk op de vierkante millimeter qua financieel geld” is een financiële tuchtiging die onterecht en dehumaniserend is. Het is het soort gedoe waarom lage-loniërs – en ja, ik spreek uit ervaring als het gaat om door degraderende hoepels moeten springen – het openbaar bestuur en de hele mikmak zijn gaan haten. Een “bijstandsbekkie” is een term die gebruikt wordt om mensen nodeloos te kleineren, maar de realiteit van financiële kwetsbaarheid is voor velen dagelijkse kost. Terwijl de één lachend de kosten aftrekt, zit de ander met de handen in het haar. Dit soort systemen werkt mensen het verzet in tegen de overheid; hiermee organiseren jullie je eigen ondermijning.

Mijn “budget” bij deze tandarts is dan ook Op voor dit jaar. Ik heb verdere afspraken geannuleerd en ga me oriënteren op andere tandheelkundige zorg. Acute klachten daargelaten, natuurlijk. Het feit dat er op een vorige klacht van mijn kant op geen enkele wijze inhoudelijk is gereageerd, doet het vertrouwen ook geen goed.

Daarom heb ik ook een mailtje gestuurd naar de politiek lokaal en landelijk met de duidelijke boodschap: maak van mondzorg voor minima eens een dingetje als jullie mijn stem willen. Een relateerbaar onderwerp, lijkt me zo. Fix dit, en je fixt een deel van het electoraat. Want voordat de gemeente nog heel vaak heel veel mensen door diezelfde hoepels laat springen voor noodzakelijke tandheelkundige zorg, moet er iets fundamenteel veranderen.

Deze strijd tegen onredelijke kosten en voor toegankelijke zorg is er een van de lange adem. Die krankzinnig hoge factuur van meer dan €900 is er daar een concreet voorbeeld van. Daarom doe ik, net als bij de vorige actie, opnieuw een beroep op jullie. Alle kleine beetjes helpen om deze onverwachte en buitenproportionele kosten te dekken. De specificatie van de tandartskosten heb ik bijgevoegd bij mijn mails en worden hier tussen de tekst getoond, en de details van de eerdere donatieactie zijn ook nog inzichtelijk.

Jullie steun helpt mij niet alleen persoonlijk met deze absurde rekening, maar het helpt ook om deze bredere problematiek van onbetaalbare (mond)zorg aan de kaak te blijven stellen. Laten we samen een vuist maken tegen een systeem dat essentiële zorg behandelt als een luxeproduct.

Met strijdbare groet,

Jelle van der Pal

Deze factuur heb ik inmiddels betaald overigens gewoon, en hier ter bewijs: – Met dank aan een aantal ruimhartige donaties overigens. Wordt gewaardeerd altijd weer.

Als je nu niet ongezien geld wil geven, maar er wat voor terug wil? Kijk dan eens bij mijn items op Vinted:
escovan – member profile | Vinted

Er is opvolging van dit onderwerp op de Correspondent – waarvoor dank, hier gratis te lezen:

https://decorrespondent.nl/16131/een-gezond-gebit-zou-geen-luxe-moeten-zijn/14d8cebe-91c4-030b-20b0-6c982f66ed15

Tevens besteed DPG vandaag aandacht aan de Verschillen in de samenleving en de effecten daarvan op de zorg, zoals mondzorg. Waardoor het momenteel ook in het ANP-nieuws voorbij komt:

Nederlanders met laag inkomen voelen zich minder serieus genomen door zorgverleners: ‘Verschil is enorm’ | Binnenland | destentor.nl

Categories: AI, Blogs

4 thoughts on “Tandheelkundige Waanzin en Bijstandsbekkies

  1. We keken gisteren een uitzending van Radar terug over wachttijden in de GGZ en ook over de (geplande) verhoging van de eigen bijdrage WMO.
    Zorg in Nederland is vooral een verdienmodel voor zorgverzekeraars en dubieuze zorgbemiddeling bureaus.
    Zorgkosten vliegen de pan uit en mensen die zorg nodig hebben krijgen die niet.
    Donatie onderweg.

    1. Ja, het is een beleidsinstrument om mensen met financiële prikkels te sturen. Eentje waar ik simpel van word. Ik ga nu deze tijd die ik kwijt was aan het systeem begrijpen, maximaal ten gelde maken.
      Bedankt voor je steun!

  2. Hallo Jelle,

    Jouw frustratie over de behandeling, de financiële gevolgen en de afhandeling lijken mij duidelijk. Een goede tandarts had een aantal zaken duidelijk moeten maken. Allereerst de noodzaak voor een wortelkanaalbehandeling en de alternatieven tezamen met de mogelijke risico’s. Ten tweede moet bij een bedrag boven de 250 euro jou duidelijk worden gemaakt wat de kosten zullen zijn. Bij een verwacht bedrag boven de 500 euro moeten zij je altijd schriftelijk een begroting overhandigen. Van al deze stappen moeten zij een verslag doen in het dossier. Ik begrijp dat je de kies graag wilde behouden aangezien je er niet veel hebt, dus veel keuze had je niet. Toch lijkt €1000 voor één kies mij heel veel geld. Dan moet het wel echt heel lastig zijn geweest. Dit soort rekeningen zie ik meestal alleen maar van een specialist. Als de praktijk niet naar jouw wens reageert op jouw klacht, zou je met de stichting TIP Tandheelkundig InformatiePunt contact kunnen opnemen. Anders kan je de klacht indienen via de klachtenregeling van je tandarts, meestal gaat dit naar de KNMT. Zij zullen jou en de tandarts adviseren, maar vooral proberen als mediator op te treden. Tenslotte zou je de klacht bij het SGIM kunnen neerleggen. Zij kunnen een bindende uitspraak doen met een schadevergoeding tot 25.000 euro. Er zijn genoeg wegen om jouw klacht serieus te laten nemen en genoeg tandartsen die vrijwillig hun tijd opofferen om dit soort geschillen uit de weg te helpen en tandartsen te leren hoe het wel moet.

    1. Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik heb inderdaad overwogen een klachtenprocedure te volgen. En eerder al een flink epistel in de mail van de tandarts doen belanden. Hier is in het geheel niet inhoudelijk op gereageerd verder. Dus ik heb eigenlijk geen ‘zin’ om mijn tijd verder op deze wijze bij deze praktijk te spenderen, en ben inmiddels aangemeld bij een praktijk in het naburige hanzestadje, Deventer, bij de praktijk waar mijn vriendin ook haar mondzorg afneemt. Zij vond de rekening ook krankzinnig.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *